یک blockchain یک اطلاعات عمومی است که از طریق شبکه ای که در بالای اینترنت قرار دارد جمع آوری شده است. نحوه ثبت این اطلاعات است که پتانسیل پیشگامانه آن را به blockchain می دهد.

فناوری Blockchain یک شرکت نیست ، بلکه یک برنامه نیست ، بلکه روشی کاملاً جدید برای مستندسازی داده ها در اینترنت است. این فناوری می تواند برای توسعه برنامه های کاربردی blockchain مانند شبکه های اجتماعی ، پیام رسان ها ، بازی ها ، مبادلات ، سیستم عامل های ذخیره سازی ، سیستم های رای گیری ، بازارهای پیش بینی ، فروشگاه های آنلاین و موارد دیگر استفاده شود. به این معنا ، شبیه به اینترنت است ، به همین دلیل برخی آن را "اینترنت 3.0" لقب داده اند.

اطلاعات ضبط شده در blockchain می تواند به هر شکلی صورت بگیرد ، خواه از انتقال پول ، مالکیت ، معامله ، هویت شخصی ، توافق بین دو طرف و یا حتی میزان برق لامپ استفاده کرده باشد. با این وجود ، انجام این کار نیاز به تأیید چندین دستگاه از جمله رایانه ها در شبکه دارد. هنگامی که توافق ، در غیر این صورت به عنوان اجماع شناخته می شود ، بین این دستگاه ها ذخیره شود تا چیزی را در بلاک چین ذخیره کند ، بدون شک در آنجا وجود دارد ، بدون اطلاع و اجازه کسانی که این پرونده را ثبت کرده اند ، قابل بحث نیست ، حذف یا تغییر می یابد. جامعه گسترده تر.

 

از آنجا که هیچ چیزی که روی blockchain ضبط شده قابل تغییر نیست ، مهم است که کاملاً مطمئن باشید که در آن کجا ارسال می کنید. در یک blockchain ، به محض ارسال یک معامله ، آن را پلمپ می کند و نمی تواند معکوس شود.

به جای نگه داشتن اطلاعات در یک نقطه مرکزی ، همانطور که با روش های ضبط سنتی انجام می شود ، چندین نسخه از همان داده ها در مکان های مختلف و در دستگاه های مختلف روی شبکه مانند رایانه ها یا چاپگر ها ذخیره می شوند. این شبکه به عنوان همتا به همتا (P2P) شناخته می شود. این بدان معناست که حتی اگر یک نقطه ذخیره سازی آسیب دیده یا از بین برود ، چندین نسخه در جای دیگر امن و ایمن باقی می مانند. به طور مشابه ، اگر یک قطعه از اطلاعات بدون توافق صاحبان حق تغییر کند ، نمونه های بی شماری دیگری وجود دارد که اطلاعات در آن صحیح است و باعث می شود پرونده کاذب منسوخ شود.

>

چرا آنرا "Blockchain" می نامند؟

Blockchain نام خود را مدیون نحوه کار و نحوه ذخیره داده ها است ، یعنی بسته بندی اطلاعات در بلوک ها ، که برای ایجاد یک زنجیره با سایر بلوک های اطلاعات مشابه پیوند دارند.

این عمل پیوند دادن بلوک به زنجیره ای است که باعث می شود اطلاعات ذخیره شده در یک blockchain بسیار قابل اعتماد باشند. هنگامی که داده ها در یک بلوک ضبط می شوند ، بدون نیاز به تغییر در هر بلوکی که بعد از آن رخ داد ، قابل تغییر نیستند ، بدون اینکه توسط سایر شرکت کنندگان در شبکه مشاهده شوند ، انجام این کار غیرممکن است.

 

سررسیدهای توزیع شده دارای 3 ویژگی اصلی هستند:

  1. ضبط شده: اطلاعات ذخیره شده با مهر می شوند
  2. شفاف: هر کسی می تواند دفترچه معاملات را ببیند.
  3. عدم تمرکز: دفترچه در چندین رایانه وجود دارد ، که اغلب به آنها گره گفته می شود.

به طور معمول ، هر بلوک داده های ضبط شده را شامل می شود ، به عنوان مثال معامله ای مانند 1 علامت خطر را که از آلیس به باب ارسال می شود ، و همچنین نشان های زمانی از زمان ثبت آن اطلاعات. همچنین شامل یک امضای دیجیتالی است که به حساب کاربری ثبت شده و یک لینک شناسایی منحصر به فرد ، در قالب هش (به عنوان یک اثر انگشت دیجیتال فکر کنید) به بلوک قبلی موجود در زنجیره وصل شود. این پیوند است که امکان تغییر هر یک از اطلاعات یا ایجاد بلوک بین دو بلوک موجود را غیر ممکن می کند. برای انجام این کار ، باید تمام بلاک های زیر ویرایش شوند. در نتیجه ، هر بلوک بلوک قبلی و امنیت کل blockchain را تقویت می کند ، زیرا این بدان معناست که باید بلوک های بیشتری برای دستکاری هرگونه اطلاعات تغییر کنند.

با هم ترکیب ، همه اینها یک ذخیره اطلاعات غیرقابل انکار را ایجاد می کنند ، چیزی که نمی توان مورد اعتراض قرار گرفت یا اظهار داشت که غیرقابل اعتماد است.

چه کسی Blockchain را ایجاد کرد؟

اولین نام ضبط شده از فناوری blockchain در یک سندی یا Whitepaper منتشر شد که در سال 2008 توسط بنیانگذار اسرارآمیز یا بنیانگذاران بیت کوین ، تنها با عنوان Satoshi Nakamoto شناخته شد. گمانه زنی ها درباره هویت واقعی این رمزگذار غیرقابل انکار درخشان تا به امروز ادامه داشته است ، با این که ناکاموتو در مکاتبات اولیه ادعا می کند مردی است که در ژاپن زندگی می کند ، متولد 5 آوریل 1975 است.

با این حال ، به دلیل تصمیم وی برای مستند کردن بیت کوین به زبان انگلیسی و تسلط وی بر این زبان ، اعتقاد عمومی در جامعه blockchain این است که ناکاموتو از تبار غیر ژاپنی و یا اروپایی یا آمریکای شمالی است. به عنوان blockchain ، و به همین ترتیب شبکه بیت کوین شفاف است ، هر کس می تواند برگزاری بیت کوین Satoshi Nakamoto را مشاهده کند. وی در حال حاضر تقریباً یک میلیون بیت کوین در اختیار دارد.

چندین تئوری وجود دارد که چرا Satoshi Nakamoto تصمیم گرفت ناشناس بماند ، اما اجماع عمومی این است که او یک توسعه دهنده ترسو بود که به سادگی آرزو نمی کرد که توجه کند که بدون شک با ایجاد چنین فناوری مختل کننده ای همراه خواهد بود.

همچنین شایان ذکر است که Satoshi Nakamoto همه جنبه های blockchain را از ابتدا ایجاد نکرده است. در حقیقت ، هیچ یک از فناوریهای مورد استفاده در blockchain به ویژه جدید نبودند و چندین سال در این مورد وجود داشتند. با این حال ، هنگامی است که آنها در ترکیب با یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند و آنها انقلابی را ارائه می دهند که فناوری blockchain است.